Reklama

Zdjęcia do kupienia - Depositphotos

listopada 30, 2011

Kroki do swojej działalności...

Czekam na odpowiednią chwilę, ale już dziś staram się zgłębiać temat. Do niedawna uważając, że założenie działalności gospodarczej jest w tym kraju trudniejsze niż wygrana Polski(tych z orzełkiem na piersi!) z Brazylią w meczu piłki nożnej – jakie było moje zdziwienie, gdy okazało się, że nie do końca jest to prawdą. Wszystkie formalności da się załatwić w jeden dzień, o ile wie się, co się chce robić. 

1. Wybieramy PKD Polska Klasyfikacja Działalności to pierwsza „bariera” do przebrnięcia – musimy zastanowić się, co chcemy robić. W tym kroku hołdujemy zasadzie „im więcej, tym lepiej” - wpisujemy działania, które nawet w przyszłości mogą się wiązać z Naszą działalnością; tak, by później nie biegać do Urzędu i dopisywać kolejnych obszarów naszej działalności.  Pomoc w internecie: link

2. Nazwa firmy to kolejna sprawa, którą należy opracować przed rejestracją. Powinna ona przyciągnąć, zaciekawić, wzbudzić pozytywne emocje i skojarzenia. Musi być zgodna z profilem działalności.

3. Trzeci krok to wizyta w Urzędzie Gminy po to, aby dokonać wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Taki wpis polega na wypełnieniu formularzu uzupełniając go o informacje: imię i nazwisko, PESEL, adres zameldowania, nazwa firmy, adres, pod którym będzie działała firma, typ działalności zgodny z Polską Klasyfikacją Działalności, datę rozpoczęcia pracy firmy. Zatrzymajmy się przy wpisie adresu zameldowania. Jeśli miejscem prowadzenia działalności jest miejsce zamieszkania, należy podać adres domowy. W przypadku, gdy lokal przeznaczony na pracę firmy jest wynajmowany, na formularzu trzeba wpisać adres biura. Należy również sprecyzować planowaną datę rozpoczęcia działalności. Ważne jest to o tyle, że nie można otworzyć własnej działalności, kiedy właściciel nie posiada jeszcze numeru REGON i nie dokonał wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Z tego powodu zalecane jest, aby ten termin ustalić na ok. 2 tygodnie po rejestracji w Urzędzie Gminy. [za: link]
Koszty rejestracji w Urzędzie Gminy waha się w granicach kilkudziesięciu do stu złotych. Kwota uzależniona jest od tego, w jakiej gminie jest zakładana działalność gospodarcza.

4. Po dokonaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, czas na kolejny krok. Jest nim uzyskanie REGON-u w Głównym Urzędzie Statystycznym. Numer statystyczny podmiotu gospodarczego w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej należy uzyskać do 14 dni od daty zarejestrowania firmy w Urzędzie Gminy.

5. Urząd Skarbowy jest następnym miejscem, które należy odwiedzić, zgłaszając swoją działalność. Należy zgłosić się do niego w ciągu 7 dni od momentu rozpoczęcia działalności. Tam właściciel powinien przedłożyć dokumenty, które zawierają wpis do rejestru, Regon, NIP, umowę prowadzenia rachunku bankowego, a także umowę najmu lokalu, jeśli miejscem prowadzenia działalności nie jest prywatne mieszkanie. NIP (Numer Identyfikacji Podatkowej) nie musi być zakładany, jeśli jest to działalność gospodarcza. Wtedy wystarczy numer właściciela firmy (NIP-1). W urzędzie skarbowym należy wybrać jedną z trzech form opodatkowania: karta podatkowa, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub podatkowa księga przychodów i rozchodów. Wybór musi być dokonany na dzień przed rozpoczęciem działalności. Urząd Skarbowy jest również miejscem, w którym właściciel zostaje podatnikiem VAT. Z podatku zwolniona jest ta firma, której wysokość sprzedaży nie przekroczy 50 tys złotych.

6.Krok szósty to wykonanie pieczątki firmowej. Taka pieczątka powinna zawierać nazwę firmy, adres, NIP, numer REGON. Zwykle wykonanie pieczątki zleca się agencjom reklamy.
Po wykonaniu pieczątki właściciel nowo powstałej firmy powinien założyć konto bankowe. Jest to warunek do realizowania transakcji powyżej 15 tys euro. Przedsiębiorca sam wybiera bank, ale warto by zwrócił uwagę na koszty prowadzenia rachunku i koszty dokonywanych operacji (wpłaty, wypłaty, korzystanie z bankomatu). Warto także wziąć pod uwagę, czy bank oferuje obsługę konta przez Internet. Taki rodzaj prowadzenia rachunku to oszczędność czasu i mniejsze koszty.

7.Na końcu drogi do własnej działalności stoi ZUS, do którego należy zgłosić się w ciągu 7 dni od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej. Tam należy wypełnić dwa zgłoszenia. Zgłoszenie płatnika składek (ZUS ZFA) zawiera dane osobowe, adres, PESEL, REGON i numer rachunku bankowego. Zgłoszenie osoby ubezpieczonej (ZUS ZUA) polega na wybraniu rodzaju ubezpieczenia, wpisaniu tytułu ubezpieczenia w zapisie kodowym i oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia, do którego należy przedsiębiorca.

Czeka mnie więc dużo pracy. Mam jednak wiarę, że to dopiero początek „spracowania”, a zlecenia będą się sypały jedno po drugim.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz