Biuro, jako miejsce pracy, nie jest zbyt ekologiczne. Tony papierów – często niepotrzebnych, ciągły pobór mocy przez urządzenia biurowe, brak zwracania uwagi przez pracowników na zużycie wody w toalecie czy konieczność drukowania kolejnej kartki papieru. Są jednak firmy, które ze swojego ekologicznego podejścia tworzą misję firmy i jej znak rozpoznawczy. Poza tym, obecność ekologicznych gadżetów w biurze sprawia, że pracownicy sami zaczynają większą wagę do ekologii przykładać. Jakie najbardziej ekologiczne gadżety biurowe wykorzystywane są na świecie?
1.Ekologiczna niszczarka do dokumentów
Ta niszczarka nie tnie kartek na drobne paseczki, ale przerabia je w … ołówki. Pomysł należy do czterech chińskich projektantów (Yuanyuan Liu, Chengzhu Ruan, Chao Chen i Xinwei Yuan). A zasada działania jest prosta – niszczarkę uzupełnia się wkładami rysikami, a z podawanego papieru, tworzona jest twarda obudowa ołówka, który temperować można tak jak zwykły, drewniany ołówek. W biurach, w których zużywa się sporą ilość ołówków takie urządzenie może eż wprowadzić oszczędności.
2.Eco Button
Każdy komputer to kolejny pobór energii elektrycznej. A kto z was pamięta o tym, by np. idąc na zebranie przełączać komputer w stan wstrzymania? Tymczasem takie działanie pozwalałoby oszczędzać energię. Do tego służy właśnie eco button. Po podłączeniu go przez USB do komputera, eco przycisk zaczyna się delikatnie jarzyć światłem LED. Kiedy odchodzimy od komputera, wystarczy nacisnąć przycisk i komputer zostanie przełączony w funkcję oszczędzania energii. Po powrocie po prostu naciskamy przycisk jeszcze raz. Łatwe i proste, a przez to, że eco button może stać obok myszki komputerowej, łatwiej jest pamiętać o byciu ekologicznym.
3.Kalkulator zasilany wodą
Po co kupować baterie skoro kalkulator możemy zasilać wodą? (Oczywiście istnieją solarne kalkulatory, ale nie w każdych warunkach się sprawdzą). Aby kalkulator działał, wystarczy napełnić trzy kapsułki wodą i umieścić je nad wyświetlaczem kalkulatora. Podobno kalkulator działa wszędzie bez względu na warunki (choć przy naszych mrozach, jako gadżet do użytku poza biurem chyba nadawać się nie będzie). Szkoda tylko, że ekologiczny gadżet wykonano z plastiku.
4. Ręczny ekspres
Ekspres biurowy – miejsce integracji pracowników i … jedno z najmniej ekologicznych urządzeń w biurze. Ciągły pobór mocy zużywany np. na podgrzewanie wody mimo iż nikt w danym momencie nie robi kawy sprawiają, że rosną i rachunki i energia jest marnowana. Rozwiązaniem może być ręczny ekspres Handpresso , który do funkcjonowania wcale nie potrzebuje energii elektrycznej. Zasada działania jest prosta, choć nietypowa. Otóż łyżka z kawą umieszczona została na hydraulicznej konstrukcji, która działa na zasadzie pompki rowerowej. Najpierw tłokiem „ładujemy” ciśnienie, a następnie wlewając wrzątek przeciskamy go pod ciśnieniem przez kawę. I mamy prawdziwą kawę z ciśnieniowego ekspresu. Urządzenie wyposażono w ciśnieniomierz, dzięki któremu wiemy, kiedy ciśnienie w dyszy ma odpowiednią wartość. Przy okazji, takie pompowanie ekspresu, to również mini ćwiczenie fizyczne.
5.Bezzszywkowy zszywacz
Podobno, gdyby w kraju takim jak Wielka Brytania, każdy pracownik biurowy zaoszczędził jedną zszywkę dziennie, w całym kraju zaoszczędzono by 72 ton metalu! Dlatego zamiast tradycyjnego zszywacza, lepiej zastosować zszywacz który wcale nie wykorzystuje zszywek.
Jak działa? Otóż dziurkuje on i zagina poszczególne kartki papieru tak, że trzymają się razem. Oczywiście nie jest to aż tak mocny uchwyt jak w przypadku metalowych zszywek, ale z drugiej strony, jeśli mocniej pociągniemy kartkę, to przynajmniej jej nie rozerwiemy. Na użytek biurowy wystarczy. Jedyną wadą jest to, że w ten sposób zszyjemy maksymalnie 4 kartki.
Czy staracie się dbać o ekologię w biurze? A może dba o nią wasza firma – segregując śmieci, prowadząc działania na rzecz zmniejszenia ilości wydruków? Czy jest to dla was w pracy ważne by firma była ekologiczna?
za: link
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz